Kazuistika- jak se píše
Kasuistika
1) osobní anamnéza :
- porod – průběh, život matky před porodem a během těhotenství ( alkohol, drogy, apod.)
- kdy se narodil/a, jak se nrodil, průběh těhotenství
- do jakých podmínek se narodil
- jak dlouho byla matka na rodičovské dovolené
- mateřská školka + jak ji snášel (a)
- zápis na základní školu + průběh studia
- nemoci v dětství + návštěvy lékařů
- záliby od malička – dívá se na animované filmy, hraje si s kostkami, autíčky,…
- vývoj řeči
- chování a jeho projevy
2) rodinná anamnéza :
- matka, otec, sourozenci – jméno, datum narození, vzdělání, zaměstnání, zásadní nemoci ( rakovina, srdeční onemocnění, …) problémy s alkoholem, apod.
- prarodiče – jméno, datum narození zaměstnání, chování prarodičů k dítěti
- vše kolem rodiny
- důvod, proč je dítě v ústavu
- společné aktivity rodiny – dovolené, společné výlety, návštěvy bazénu, … x neplatili kroužky, nezajímali se o mimoškolní aktivity, ….
- jak vypadal byt – jak velký ( např. 2+1) jestli samostatný pokoj nebo s rodiči či sourozenci, jaký nábytek, pořádek x nepořádek, …
- poměry mezi manžely – rodinné násilí, alkohol, psychické problémy jednoho z manželů, …
- vztah rodičů k dětem
- patologické jevy – kdo co ( např. bratr užíval heroin, …)
- jak bylo dítě oblékáno, hygienické návyky
- sourozenci- věk, zdraví, rok narození
3) ústavní anamnéza :
- školská zařízení
- dětské domovy, výchovné ústavy, diagnostické ústavy
- umisťuje okresní soud na základě podkladu městského úřadu- sociální odbor i důvodu- zanedbání péče, týrání
- ústavy sociální péče pro děti a mládež
- na základě podání žádosti rodičů
- od kdy je tam dítě umísťěno, na jakém oddělení
- zaměřít se na hlavní problém- od koho (VZP)má vozík, kompenzační pomůcky)
- kterými vyšetřeními po nástupu prošel: pediatr, psycholog, psychiatr, neurolog, oftalmolog, logopedie
- v kolika ústavech byl (a)
- od kterého data umístěn (a)
- jak se tam dostal/a
- nemoci, které má + léky + u kterých lékařů vyšetřen (a) před nástupem – pediatr, neurolog, psychiatr,…
- vztahy k vychovatelům a ostatním dětem – agresivní, drzý, problémy s autoritou, tichý, nekomunikativní, uzavřený, …
- samostatnost, samoobsluha
- pořádek v osobních věcech
- postavení v kolektivu
- výchovné problémy
- záliby, koníčky, volnočasové aktivity
- zájem rodičů o dítě a jejich chování k němu
- chování dítěte v přítomnosti rodičů
- zájem dítěte o styk s rodiči
- osobnost : introvert x extrovert
temperament, vlastnosti
- co který doktor zjistil a jak léčit
- s kým bydlí na pokoji, vztahy, vztahy k vychovatelům, sklon k hygieně
- 3 roky už nejsou zvláštní zš!!!
- Než jde dítě do DD, 8 týdnů musí být v diagnostickém ústavu, který potom doporučí umístění
- Drogy- nejdříve léčba- diagnostický ústav- výchovný ústav
- příprava na vyučování – samostatnost x s pomocí, nutné číst, procvičovat pravopis, nerad dělá domácí úkoly
- pokusy o útěk
- vybíravost v jídle
- sklon k hygieně
- v jaké výchovné skupině a kolik dětí ( max. 8 dětí v každé sk.)
-hostitelská rodina = bere si dítě na víkendy, volnost
4) školní anamnéza :
- do jaké školy a třídy chodí ( např. speciální škola 3.třída, …)
- vztah k učitelům a spolužákům
- začlenění do kolektivu
- prospěch a zvládání učiva
- přístup k přípravě na vyučování a plnění domácích úkolů
- výchovné problémy – zapomínání pomůcek, nepřipravenost až patologické jevy
- případné dys a kdo diagnostikoval (PPP)
- rozpis klíčových předmětů (MŠMT- školní osnovy – ČJ, MAT, VV, HV, PRAC.V., CIZÍ JAZYK
čj - úroveň čtení, držení psacího náčiní, psaní gramatiky
mat - počty, geometrie, číselná řady, uchopení rýs. potřeb
cizí jazyk – čtení textu, slovní zásoba, sestavování vět
cizí jazyk 2 - v případě SŠ
vv – držení pastelky, úroveň kresby, úroveň představivosti, fantazie, co má rád – omalovánky
úroveň jemné motoriky
hv – schopnost zpívat, improvizace, zápis not, pasivita x aktivita, reprodukce hudby pohybem, má rád : jakou hudbu, tanec, hraní na nástroje, …
pv – zručnost, ze kterého materiálu rád vyrábí, pěstitelské práce, vaření, pečení, …
5) prognóza dalšího vývoje a doporučení :
- vývoj zdr. stavu
- zajištění lékařské péče- lázně, doktoři,...
- zajištění asistenta u dětí, které ho potřebují ( ve SPC )
- doporučit pestrost stravy
- zajištění hostitelské rodiny
- posílení vazeb s rodinou
- na které volnočasové aktivity se zaměřit
- jak případně změnit přípravu na vyučování a na co se zaměřit
- problematika bydlení na pokojích a vztahy v kolektivu ( velikost pokoje, kolik dětí,…)
- co se bude dít až bude dítěti 18 let : Dům na půli cesty, zajištění ubytovny, chráněné bydlení, motivovat dítě k práci a vysvětlit práci pracovního úřadu a kdo je kurátor
(ZÁKON O SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH-příspěvek na péči- dává ho městský úřad-sociální odbor na základě doporučení sociální pracovnice, která provedla šetření v domácnosti)